poster

První člověk

  • USA

    First Man

  • Japonsko

    ファースト・マン

  • Slovensko

    Prvý človek

  • Nový Zéland

    First Man

  • Kanada

    First Man

  • Velká Británie

    First Man

  • Austrálie

    First Man

Drama / Životopisný / Historický

USA / Japonsko, 2018, 141 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • KarelR
    ****

    Geniální Whiplash zůstává nepřekonán, ale jinak Chazelle opět potvrdil, že patří k současné režijní elitě. Jeho mix Interstellaru a Správné posádky je řemeslně špičkový a má hned několik brilantních scén. O to víc proto zamrzí přetažená stopáž, za kterou viním přehlcenou rodinnou linku. Jasně, Armstrongova žena je pro film málem stejně klíčová jako titulní hrdina. Chazelle ale figurky brilantně rozestaví už na začátku a vůbec nebylo potřeba, aby tak dlouho omílal věci, které se daly vyčíst z několika pohledů. Ve výsledku tak fasujeme další skvělý výlet do vesmíru. Jen jsem si u něj až moc často říkal, že už by se zase mělo letět do vesmíru...(3.10.2018)

  • Kothy
    ****

    Damiena Chazella mám rád, ale z tohoto filmu jsem měl dost zvláštní pocity. Celkově dost divně pracuje s emocemi, což není moc poutavé. Samotná postava Armstronga v podání Ryana Goslinga působí dost zádumčivě a pesimisticky. Možná takový vážně byl. Je určitě zajímavé sledovat, jak se celý projekt vyvíjel. Některé věci mi tam chyběly a jiné tam zase být vůbec nemusely, třeba celá linka s jeho dcerou. Působí to, jakoby film prostě z ničeho nic utnuli bez nějakého řádného zakončení. Chybí tomu americký patriotismus. Zbytek herců je docela slušný. "Přemýšlej o tom, co jim řekneš."(15.2.2019)

  • Vitex
    ***

    Příliš mnoho zajíců, myslivcova smrt. Pod dokonalým povrchem nečekaně banální "sdělení" o tom, že ženy astronautů trpí a že nejlepší astronauti jsou ti, jejichž emocionální projevy se nejvíce blíží strojům. Výjinečné jsou scény z letadel a raket, jejich střihové a zvukové řešení, kdy je vše zabíráno z perspektivy Armstronga, protáčející se číslice na přístrojích, ven vidíme jen malým okénkem - bohužel ale kromě finální cesty na Měsíc, která je naopak řešena "normálně epicky" a film v této fázi už příliš spěchá, uvědomujíce si, že diváci už sedí v kině přes dvě hodiny. Rezonovaly ve mě jen Armstrongovy reflexe smrti, vrcholící Kennedym v televizi, to bohužel ale není ústřední linie vyprávění. Měli vsadit víc na filosofii, než na emoce.(11.10.2018)

  • flanker.27
    ***

    "Proč letíte na Měsíc, když je tolik problémů tady na Zemi?" Protože - no, myslím, že právě tuhle odpověď jsem ve filmu postrádal, zprostředkování nadšení, s jakým se lidstvo vrhlo do kosmu. Z toho tu zbyly nanejvýš útržky závodu se SSSR. Ano, byla tam věta o nutném posunu hranic a vědění, ale znělo mi to tak "aby se neřeklo". Film je mnohem víc komorním dramatem jedné rodiny než zobrazením cesty od prvního Shepardova skoku po balistické dráze do vesmíru na Mercury až po Apollo. A to komorním dramatem složeným z několika epizod, které málokdy opustí Armstronga a jeho ženu. Je to v tomhle případě škoda, protože se naprosté minimum dozvídáme o vývoji či o ostatních postavách. Např. o Buzzi Aldrinovi nám film ve dvou štěcích naznačí nanejvýš to, že je to chlápek s namaštěným egem, o Collinsovi se nedozvíme už skoro vůbec nic. Posádka tak nepůsobí jako tým, ale jako náhodně sebraná trojka lidí, co byli zrovna k mání. Nějaká společná příprava? Vzájemné vztahy? Střety charakterů? Prakticky nic. Správní hoši mi proto sedli mnohem víc. Co třeba herci? Gosling už mi svým "umím jen tenhle výraz" pohledem leze na nervy a královna Claire taky hraje skoro to samé co v The Crown, tj. sedí a č-kouká. Tím absolutně neříkám, že se na Prvního muže (ano, man, mankind...) kouká špatně. Ale takřka všechno, co se mi tu líbí, zajišťuje precizní technická stránka. Např. let Gemini (vč. nádherného vizuálně hudebního odkazu na 2001 i se Straussem) a Apolla jsou lahůdkové scény, o přistání na Měsíci nemluvě. Adrenalin krásně navodí i úvodní příhoda na X-15. Pochvalu zaslouží i režie, po téhle stránce nemám nač si stěžovat. Jsem hodně na vahách mezi třemi a čtyřmi. A musím říct, že mírné zklamání mě nakonec vede k nižšímu hodnocení, podobně jako třeba loni u Saljutu-7. Čekal jsem zkrátka trochu obšírnější pohled na věc.(19.10.2018)

  • InJo
    ****

    Precizně zrealizované historicko-životopisné drama (těším se, až to někdo bude označovat za sci-fi...), které snadno vzbudí v divákovi pocit naprosto zaslouženého obdivu a úcty ke všem těm lidem, kteří se na (nejen) této misi zásadně podíleli. Všechny ty lety jsou hodně sugestivně natočené a působí velice realisticky (a záměrně nepříjemně). Některé dílčí momenty jsou skutečně moc pěkné (hlavně v závěru), ale hlouběji pod kůži se mi První člověk, na rozdíl třeba od divácky vděčnějšího (a přeci jen výrazně epičtějšího) Interstellaru nebo "komorně" adrenalinové Gravitace, bohužel nedostal (na vině budou především délka v kombinaci s lehkou odtažitostí). Holt asi na mě víc funguje explicitní živelnost předvedená ve Whiplash... 70 %(22.10.2018)

  • - Film bol natočený bez použitia zeleného plátna. Namiesto toho bola postavená 24 metrová, 180 stupňová LCD obrazovka, ktorá hercom umožnila pocítiť, aké by to bolo, keby boli naozaj vo vesmíre. To čo vidíme vo filme, je presne to isté, čo herci videli počas natáčania. (drake31)

  • - V roce 2003 koupil Clint Eastwood a jeho domovské studio Warner Bros práva na knížku Jamese R. Hansena „První Člověk - Život Neila Armstronga“, byť to bylo dva roky před jejím vydáním a sám Eastwood neměl zájem o režii. Nedlouho předtím natočil Vesmírné kovboje (2000) o tom, co se stane, když tam nahoru musí jít garda důchodců, kteří si jako jediní pamatují, jak se spravují retro vesmírné mašiny. O deset let později se projektu chopili ve studiu Universal a konečně se odlepil od raketové základny. (CinemaRanger)

  • - Kromě Donalda Trumpa rozzuřila informace o nezobrazení aktu stavění americké vlajky na Měsíci i floridského senátora Marca Rubia, který je ze stejné republikánské stáje a před dvěma lety s Trumpem soupeřil o nejvyšší post. Rubio nazval absenci tohoto momentu totální šíleností. (CinemaRanger)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ray Stevenson | SHINE: Journey Of Light v1.41 APK | Poetry Essay